Sommaren 2017 del 2

Fredag den 7 juli 2017
Vi begav oss nu till min son Peter och hans fru Carola, som har ett underbart sommarboende utanför Gävle, nära havsbandet. Här fanns även deras dotter Jennie med hennes och Jakobs lilla charmtroll Benji. Solen lyste och vi fick en  mycket trevlig samvaro.

Lördag den 8 juli 2017
På förmiddagen idag anlände mitt äldsta barnbarn, Stephanie med sin man Joel och två små barn, Winston och Lewi. De sistnämnda två är ju mina barnbarnsbarn. Nu blev det liv i luckan!

Winston och den lilla hunden hade en lång och intensiv fotbollsmatch, påhejad av oss andra. Vi var fyra generationer samlade, som fick en minnesvärd dag tillsammans.
Den unga familjen övernattade. Vi åkte åter hemåt.

Tisdag 11 juli 2017
Vi fick träffa flera stockholmare idag. Ingemars dotter Elisabeth med sin man Mathias och deras två fina flickor kom på besök. Jag kände mig lycklig över att få umgås med mina bonusbarnbarn. Vi hann både äta glass, besöka djuren vid den närbelägna hembygdsgården, måla och spela spel. Sent på eftermiddagen dagen därpå återvände alla fyra till Stockholm.

Lördag den 15 juli 2017
Nu var det vår tur att ge oss ut på vift och åka en rundtur. Idag var vi bjudna till vännerna Torsten och Birgitta, som för några år sedan flyttade från Tjällmo till Linköping. Här känner man sig alltid välkommen. Tyvärr kan de båda inte längre förflytta sig så bra, att de kan komma för att hälsa på oss. Förr kunde vi träffas oftare.
Här serverades vi som vanligt en utsökt god kvällsmåltid, men innan vi intog den, satt vi länge ute i gröngräset och njöt av den nedgående solens sista strålar.

Söndag den 16 juli 2017
Här går det inte bara att smita iväg på morgonen. Birgitta hade dukat fram en gedigen frukost. De båda är mästare på att laga god mat.

Vi fortsatte så småningom vår färd söderut och mellanlandade i hamnen i Loftahammar. Här låg en hel del vackra båtar intill kajen. Vi hade kunnat övernatta här, men hade fortfarande några mil kvar att köra.

Dagens mål var Västervik och vännen sedan många år, Iris. Jag hade under sommaren stickat och virkat en hel del små plagg av restgarner, som får åka med hjälpsändningar till Rumänien och Moldavien.

Iris är en kämpe, som under många år har arbetat för Bistånd Östeuropa. För åtskilliga år sedan följde jag även med på en resa till Rumänien.
Det var roligt att träffas igen, även om vi saknar hennes fina sambo, Styrbjörn, som avled för några år sedan. Ingemar gick till en närbelägen servering och köpte pizzor åt oss alla tre. Det blev några mysiga timmar med prat om gamla minnen.

Måndag den 17 juli 2017
Efter en gemensam frukost sa vi adjö för den här gången till Iris och fortsatte söderut. I Åseda sammanstrålade vi över en kopp kaffe med husbilsvännerna sedan många år, Bettan och Uffe, som också var på väg med sin husbil.

Vi fortsatte till IKEA i Älmhult, som vi – hör och häpna – besökte för första gången. Det blev en kort visit med lite näringsintag, innan vi fortsatte till Svarta Bergen och Hägghults stenbrott, där man bryter granit. Ett tag hamnade vi på villovägar och det blev lite terrängkörning på skogsvägar, innan vi kom fram. I den här trakten var det sannerligen kolsvart, men vi vågade oss på att övernatta.

Tisdag den 18 juli 2017
Nu hamnade vi långt nere i Skåne, närmare bestämt i Örkelljunga, där husbilsvännerna Eeva och Björn och deras hund Alex väntade med kaffe. Vi har mötts många gånger under årens lopp och ofta på de mest underliga platser i Europa. Alltid kul att träffas och Alex blev överlycklig.

Efter en hel del kaffe och mycket prat åkte vidare för att övernatta på en ställplats ute på en åker i Tomelilla.

Onsdag den 19 juli 2017
Åkturen gick idag vidare till Lövestad i Sjöbo, där vi hälsade på min väninna Eva och hennes man Lasse. Vi är gamla vänner sedan Köpingstiden och båda minns vi, när vi deltog i mamma/barn-gymnastik i Köping. Då var våra döttrar bara ett par år! Oj, så fort tiden försvinner! Eva och jag jobbade också mycket med Skapande dramatik på den tiden. Ja, ja, det var då det! Världen är bra liten, för på besök inför Sjöbo marknad fanns också en man, som när han var ung, hjälpte sin pappa att bygga en uthuslänga på min dåvarande familjs tomt i Köping.

Vi stannade inte över natten, utan åkte till Linnè s Råsult. Där spöregnade det, så tyvärr såg vi inte mycket. Det gällde bara att parkera, så vi inte körde fast. Nästa morgon åkte vi hem igen.

Söndag den 23 juli 2017
En liten spontan sammankomst med grannar.

Jag fortsätter att sticka/virka på mina olika projekt till hjälpverksamhet. Det ser ut att vara ett nytt litet barnbarnsbarn på gång, så allt kommer nog inte att skickas bort! 😊 Det blir mitt tredje barnbarnsbarn. Jag tycker inte det var länge sedan Stephanie var liten. Hon var mycket hos mig som barn, när jag fortfarande bodde i Örebro.

Fredag den 28 juli 2017
Det var dags att åka ut på en tur med husbilen igen. Den här gången var vårt mål Ekerö, där vi skulle vara hus- och växthusvakter under en vecka, medan min dotters familj var bortrest. Det blev en liten omväg över Västerås, där vi var bjudna på lunch hos min väninna Vivianne och hennes man Håkan. Vi känner varandra sedan skoltiden. Vi har alla flyttat runt en hel del under livet, men har alltid varit måna om att hålla god kontakt. P g a sjukdom kan mina vänner inte längre åka till oss, men vi är alla glada över så länge vi kan träffas på något sätt.

Sent på eftermiddagen åkte vi vidare till Saltå kvarn, där vi övernattade. Bagarna är på gång tidigt, så nästa morgon kunde vi besöka affären för att köpa med oss färskt bröd, innan vi åkte vidare mot Ekerö.

Där höll familjen på att packa för fullt inför sin gemensamma semesterresa. Tomas och jag hade genomgång av växthus och övriga växter i trädgården. Det är en glädje för mig att varje år få ha hand om växterna under en kort period. När jag var ung och hade familj, hade vi stora odlingar och jag har alltid älskat att ha jord under naglarna. Tyvärr säger kroppen ifrån numera, så jag får leva på glada minnen. 😊
Vi hann både äta tillsammans och umgås under kvällen. Nästa morgon begav sig alla fyra på väg mot en välbehövlig semester.