Hösten 2017

Fredag den 1 september 2017
Idag fick vi besök av vännerna Caisa och Bertil från Nora. Bertil är en mycket duktig fixare, som ordnade till en hel del, som legat i träda. Jag är varmt tacksam för denna hustomte. Allt gick snabbt och blev mycket bra. Därefter kunde vi njuta av en god trerätters middag.

Lördag den 2 september 2017
Det blir många skogspromenader och svamputflykter den här årstiden. Idag hittade vi bl. a en stor koloni med blodriskor, mycket goda, bara man tillagar dem separat.

Köpte den här blomman som mycket liten planta. Den har gett så mycket.

Vem säger att vi äter för lite grönsaker?

Söndag den 10 september 2017
Idag gjorde vi en ny utfärd i Tivedens natursköna omgivningar. De röda flugsvamparna är rikligt förekommande i år.

Onsdag den 13 september 2017
Varje år brukar vi ta en tur mor Kvismare kanal och Öby kulle. Vid Öby kulle övervintrar Närkeslättens snokar och huggormar och när de tittar fram i vårsolen samlas massor av ormintresserade åskådare.

Här i närheten hade jag en gång en liten sommarstuga. Där kunde jag plocka både svamp och bär inpå husknuten. Idag är det mesta av den omgivande skogen skövlad. Vi fick även en liten pratstund med en av mina f d grannar, Olle, som numera förutom hästar har många olika sorters fåglar.

Fredag den 15 september 2018
Under ett par dagar hade vi trevligt umgänge med Caisa och Bertil på en ställplats i utkanten av Karlskoga. Bertil var grillmästare. De båda männen ägnade sig mest åt datorproblem, medan vi två kvinnor såg ut att tillhöra handarbetets vänner.

På söndagen fortsatte vi mot Rottneros, där vi övernattade vid Stamfrändesmonumentet. P g a stora problem med kylskåpet i husbilen blev våra vänner tvungna att åka hem igen. Ingemar och jag fortsatte till Ekshärad. För många år sedan vistades jag här en vecka på ett biologiskt seminarium, där många av våra skickliga naturläkare deltog. Nu var det länge sedan någon av oss var där, så vi vandrade runt ett bra tag och tittade på den vackra kyrkan och alla smideskors på kyrkogården. Vi fortsatte sedan till Lidsbron, där vi övernattade. Under måndagen återvände även vi hem igen.

Onsdag den 27 september 2017
Den här tiden är vi vana vid att börja bege oss söderut för övervintring. Det har varit så under tio år. Vi hade emellertid beslutat att inte åka till Spanien/Portugal i år, men vagabonder som vi båda alltid har varit, är det svårt att bryta gamla vanor. Både husbilen och vi längtade ut. Vi beslöt oss för att göra en snabb rundtur under några dagar.
Vi startade med att besöka Bergs slussar, där vi övernattade.

På morgonen fortsatte vi till Öland, där vi besökte Capellagården, kollade alla granna pumpaodlingar och åt kroppkakor.

Genom Danmark fortsatte vi ner till norra Tyskland och Flensburg, där vi parkerade på en centralt belägen ställplats, innan vi tog en promenad på affärsgatan. Jag fick en chans att gå in på mitt älskade C&A. Dagen därpå fortsatte vi till Schlewig, där vi med ett par svenskars hjälp fick en utsökt bra ställplats i hamnen.

Dagen därpå började det regna och vi åkte sakta mot Nibüll, där vi hamnade i en mycket lång kö. Det visade sig, att de flesta skulle till Sylt och det skulle inte vi.

Tåget mot Sylt

Så småningom lyckades vi komma loss och kunde fortsätta tillbaka mot Sverige.

Måndag den 9 oktober 2017
Idag fyllde mitt äldsta barnbarnsbarn Winston 4 år. Det var också dags att lämna in vår lilla personbil på service hos Reimes.

Tisdag den 10 oktober 2017
Vi hade två ärenden i Motala idag. Jag behövde få min rygg omskött av min duktige kiropraktor. Husbilen skulle få vinterskor d v s vinterdäck.

Fredag den 13 oktober 2017
Idag fyllde min son år. Samma dag skulle min mamma ha fyllt 108 år, om hon hade levt.

Lördag den 14 oktober 2017
I Motala finns en vackert belägen ställplats, som många lovordar. Vi åkte dit för att övernatta och kunde konstatera, att man ha vacker utsikt över vattnet. Det gällde bara att se upp, så man inte körde fast på gräsunderlaget.

Tisdag den 17 oktober 2017
Idag var det dags för ett nytt besök hos kiropraktorn i Motala. Vi passade på att äta lunchbuffè vid Karolinen på väg hem

Vid stora Hammarbron märks det att det är höst.

Fredag den 20 oktober 2017
Hösten började sjunga på sista versen och vindarna blev allt kallare. Vi kom överens om att åka till Öland under fyra dagar för att se den vackra ön under den mer turistfattiga säsongen.

Bilderna får tala för sig själva. På hemväg stannade vi till i Västervik för att dricka en kopp kaffe tillsammans med Iris.

Tisdag den 24 oktober 2017
Det fjärde och sista besöket för den här gången hos min kiropraktor. Han har gjort sitt bästa och ryggen är i varje fall bättre. Med skolios och artros kan min rygg aldrig bli bra, men i varje fall hanterbar.

Fredag den 3 november 2017
Vi gjorde en kulen utflykt till Igelbäckens masugn och ett vikar vid vattnet inne i Tiveden idag.

Fredag den 10 november 2017
Mitt andra och yngsta barnbarnsbarn Lewi fyllde 1 år idag.

Lördag den 18 november 2017
Den här sista höstmånaden blev ganska lugn för vår del. Jag har jobbat frenetiskt på egenhändigt gjorda julklappar till alla mina barn, barnbarn, bonusbarnbarn, min svärdotter och svärson. Jag är av den åsikten att det jag gör med eget gediget arbete och av hela mitt hjärta är något av det bästa jag kan ge av mig själv.

Lördag den 25 november 2017
Utflykterna har blivit färre, men promenader i jämn skogsmark har blivit desto fler. Tyvärr noterar vi att vildsvinen förstör bär- och svampmarker mer och mer för varje gång.
Orkidéerna blommar rikligt och länge.

Det kommer att vara den första julen vi tillbringar hemma på många år. Det var riktigt roligt att plocka fram min gamla makramélampa, som jag gjorde på 1970-talet och sätta den på väggen i köket. Ännu mer glädje skänkte det att få sätta upp den i näversöm vackert sydda julstjärnan, som en äldre dam gjorde för många år sedan. Nyinköpt är det vackra ljusträdet, som får pryda altanen.