Torsdag den 12 april 2018

Till Frankrike och Mas Alart

Idag lämnade vi Spanien för den här gången för att åka in i Frankrike. Det var bara 8 grader tidigt på morgonen och det låg stora ovädersjok över bergen.

Vi hade tur med vädret, trots att det inte hade sett lovande ut. Det växlade hela dagen mellan sol, mulet och duggregn. Det var vackert grönt i naturen med all nyutsprungen grönska. T o m de vinterkala popplarna har börjat få gröna blad. Vildväxande vackra blå iris satt i knippen utefter vägen på ett par ställen.

Vi åkte N340 i riktning mot Barcelona för att senare ta AP7 runt storstaden. Det var mycket intensiv trafik. Vid lunchdags tog vi en vilopaus vid Port de Barcelona. Nu hade temperaturen stigit till 18 grader.

Vid en Repsolmack fanns en övergiven restaurang.

Vi åkte av AP7 mot Girona/Frankrike, körde förbi Girona mot Figueres. Nu föll det första riktiga regnet, men det var kortvarigt. För några år sedan stannade vi i Figueres för att besöka muséet Salvador Dali. Konstnären var ju en färgstark person och det är hans muséum också, verkligen sevärt. Vid ett tillfälle såg jag några äldre personer, som gick och plockade något i naturen. Sådant gör mig nyfiken. Plockade de vildsparris, svamp, örter eller något annat?

Vi befann oss ju i Katalonien och den katalanska flaggan vajade på åtskilliga håll. Naturligtvis var även propaganda målad här och var på väggarna. Undrar just hur det kommer att gå med den önskade frigörelsen från Spanien framöver.

På den här vägen sitter och står en hel del flickor i hopp om att få villiga kunder. Ännu flera vandrar runt i gränsstaden La Janquera. Vi stannade till i staden för att fylla gas och dricka kaffe, innan vi fortsatte över till Le Phertus på den franska sidan av gränsen. I båda dessa städer finns ett myller av affärer med olika utbud. Det är ett Mecka för den köplystne.

Vi fortsatte resan nerför Pyrenéerna och mot Salleiles och vår vinbonde Mas Alart, där vi brukar övernatta.

Det syns att det har regnat ordentligt

Det är en ganska lång grusväg fram till vingården och idag var den full av vattenfyllda gropar efter de senaste regnen. Alldeles vid infarten mötte vi ägaren själv, som igenkännande sken upp och hälsade. Han var bara ute i ett ärende och kom snart tillbaka.

Vi åkte fram till vingården och parkerade mellan mandelträden, där husbilar får parkera. Vi passade på att smaka ett par av de syrliga, gröna mandlarna. Husets keliga katt kom och hälsade.

2 kommentarer (+lägga till din?)

1. Ingemar bergquist
    Apr 15, 2018 @ 17:23:17

Längtar…………………

2. ingerhl
    Apr 15, 2018 @ 18:46:16

Det har jag full förståelse för Ingemar. Anar att det väcker många fina minnen, när du läser min blogg. 💕