Rundtur i Schleswig – Holstein

Söndag den 30 september 2018
Idag var det vackert höstväder och vi gjorde en liten rundtur i vårt älskade Schleswig – Holstein med dess fridfulla jordbrukslandskap. Solrosfälten står nu tomma och vilande, som en grövre stubbåker. Endast enstaka kråkor letar efter kvarglömda solroskärnor. Mängder av olika sorters kål odlas i den här delen av landet. Det som inte går åt till människoföda, tar fåren hand om ute på ängarna. I de öppna gräsmarkerna betar såväl brokiga kor som massor av får.

Efter att ha sett oss omkring ett bra tag åkte vi ner till ställplatsen i Hochdonn utmed Kielkanalen. Tur att vi kom ganska sent under eftermiddagen, då flera husbilar hade gett sig av hemåt igen. Det fanns bara ett par lediga platser att välja bland.

I Hochdonn är alltid busskurerna vackert målade med motiv från trakten

Vi tog en liten promenad utmed kanalen och jag konstaterade, att man säkert skulle kunna leva gott på naturens gåvor ett tag. Nyponen var mogna och nässlor fanns i överflöd. Kirskål fanns det också och björnbärsbuskar växte i överflöd, men bären var tyvärr inte mogna.
Tillbaka hemma i husbilen tog vi oss lite enkel kvällsmat, medan vi tittade på de förbipasserade båtarna i kanalen. Här passerar allt från smäckra segelbåtar till bastanta kolosser till lastfartyg. Tyst är det sällan, ty den lilla färjan går regelbundet mellan de båda stränderna.

Även tåget, som har sin bana högt uppe i det blå, passerar med jämna mellanrum och bidrar med sina ljudsensationer. De stora lastfartygen glider även fram nattetid och ser ut som riktiga spökskepp.
Nu var det slut på det vackra höstvädret, för under natten började det regna.

Ny ställplats nära Sachsenbande

Måndag den 1 oktober 2018
Det regnade hela dagen och vi beslöt oss för att leta upp en ny ställplats utmed kanalen. Det finns en stad, som heter Burg i Schleswig – Holstein, och dit åkte vi.

Härifrån kom vi snart ner till en färja, som vi åkte, för att komma över till den andra sidan av kanalen och nära orten Sachsenbande.

Här finns en liten provisorisk ställplats, men plats för bara ett fåtal bilar. Det var trevligt med nya vyer och vi parkerade för natten.

Grått, regn, blåst

Tisdag den 2 oktober 2018
Det var ett riktigt höstväder idag och så här nära Nordsjön kan det blåsa rejält. Idag passerade även ett krigsfartyg på kanalen.

Jag behövde nya hörlurar och mjölken började ta slut. Vi beslöt oss för att åka in till Heide och att även äta lunch där. Vi åkte alltså färjan tillbaka till den andra stranden vid Kielkanalen och fortsatte in till Heide för att parkera på det stora torget. Halva torget var upptaget av ett par evenemang. Dels hade man en stor dinosarieutställning, som lockade många barn. Dessutom skulle det bli ett par föreställningar med motorcirkus. Jag tänkte osökt på våra vänner i Frankrike, där mannen en gång arbetade som stuntman och idag har svåra men efter en ordentlig olycka.

Det regnade ordentligt, när vi begav oss ner genom staden. Jag fick snart tag i nya hörlurar. Skönt att kunna lyssna på ljudböcker igen!
Ett ”måste” i Heide är att äta lunch i den lilla fiskrestaurangen, där man även har en liten affär, som saluför framförallt diverse rökta fiskspecialiteter. Vi åt dagens trerättersmeny. Den smörstekta superfärska fisken fullkomligt smälte i munnen.
Övernattningen gjorde vi på ställplatsen intill Vattenparadiset.

4 kommentarer (+lägga till din?)

1. Anders och Birgitta
    Okt 04, 2018 @ 15:28:47

Va härligt att vara på väg, själva får vi stanna hemma i vinter.

2. ingerhl
    Okt 04, 2018 @ 19:37:32

Ja, man får vara glad över varje resa, som blir av. Ser att dels Alonso har varit dålig och att du Birgitta har haft ordentlig otur med din operation! 😦 Hoppas du snart får den gjord! Då kanske ni kan komma iväg efter helgerna. Håller tummarna för er ! Kram!

3. FREEDOMtravel
    Okt 06, 2018 @ 08:50:49

Schleswig – Holstein är fint! Vi var också i de här trakterna i somras.