Oceanográfic i Valencia – en mycket lyckad dag

Onsdag den 27 mars 2019
Det blev ingen resa från campingen in till Valencia igår. Ingemar hade astmatisk hosta under hela natten och jag hade också svårt att sova, så vi beslöt oss för att skjuta på resan en dag.

Idag vaknade vi pigga och utsövda, så efter frukost startade vi dagens äventyr redan klockan 08.40. Himlen var klarblå och inte ett enda moln syntes till. Ingemar hade köpt biljetter till pendeltåget i förrgår.

Det är några hundra meter att gå till pendeltåget, som går in till centrum varje halvtimme. Resan tar ca en timme. Vi kom lagom fram till stationen, när tåget anlände och fick dessutom sitta på de speciella handikapplatserna. Jag fördrev lite av tiden med att leka tittut med ett litet barn, som stod bredvid min stol tillsammans med sin mamma och ett syskon. 😊

Vid Plaza Espãnia, klev vi av, tog hissen upp till gatuplan. En taxibil förde oss vidare till La ciutat de les arts i les ciències, som det heter på katalanska. Den består av en hel del unika byggnader för konst och vetenskap. Vi har varit här en gång tidigare för några år sedan. Idag ville vi besöka Oceanogràfic, som är det förnämsta i sitt slag i Europa.

Taxin stannade vid övergångsstället alldeles utanför Oceanogràfic. Här blev vi snart insläppta och kunde köpa biljetter, som gällde för allt, även delfinshowen. Oceanogràfic är ett välordnat område och består av ganska många olika byggnader omgivna av mycket vacker grönska. Allt är handikappanpassat, vilket jag var mycket glad över. Mjuk, rogivande musik strömmar ut ur väl gömda högtalare. Vi tog fram orienteringskartan för att informera oss mer om området, samtidigt som vi drack dagens första kopp kaffe.

Klockan 11.45 skulle den första delfinshowen gå av stapeln och den ville vi inte missa, men innan dess hann vi i lugn och ro vandra runt i omgivningen och även i några av byggnaderna. Bilderna får tala för sig själva och är ett axplock av allt som finns att se och uppleva. Djur och natur från de stora världshaven och våtmarkerna finns rikligt representerade och alla djur verkar må mycket bra. Överallt finns mycket personal och alla vi mötte var både trevliga och tillmötesgående.

Våren är ju utflykternas tid i skolor och det var många barngrupper i skilda åldrar, som besökte Oceanogràfic idag. Vid delfinshowen var barnen verkligen aktiva. De både svarade den unga kvinnan, som introducerade programmet, vinkade och sjöng. Härliga ungar! Ibland saknar jag jobbet, fast jag varit pensionär under så många år 😊 Barn är liv!

Det var verkligen trevligt att få se delfinernas och de unga skötarnas uppvisning. Att delfiner är musikaliska är det ingen tvekan om. Underbara djur! Jag önskar att jag kunde få ge en ros till var och en av ungdomarna, som tränar delfinerna. Delfinerna kanske inte uppskattar rosor 😊, men jag skulle gärna vilja tacka dem genom att ge dem massor av goda fiskar.

Efter showen bjöd Ingemar mig på paella i en av restaurangerna. Han bjöd mig även på inträdet till Oceanogràfic, allt som en födelsedagspresent, visserligen en dag i förväg, men vad gör det! 😊

Vi fortsatte att undersöka området, bl. a var vi inne i de enorma akvarierna, som ryms i enorma byggnader. Tyvärr var det svårt att fotografera i den underjordiska belysningen.

Hemresan gick bra och vi kunde konstatera, att vi varit borta ca 7 ½ timme idag. Vilken underbart lyckad dag!
Tack för den fina presenten Ingemar! 😊

5 kommentarer (+lägga till din?)

1. Caisa Berntson
    Mar 28, 2019 @ 07:52:22

Hej kära vänner! Råkar ni gå förbi ett apotek/farmacia kan ni köpa 1 st tub som innehåller 98% Aloe Vera till mig,tack! (se bild).Har fått ett ilsket sår vid naveln som nu är omlagt med Aloe av en vän och sköterska. Tuben i plast har hon köpt på Kanarieöarna. Den lär finnas i Spanien, kostar c:a 60 SEK. Gör er inget extra besvär med detta. Vi är med er på resan och hoppas att vi snart ses. Sköt om er🥰🤗

Fånga dagen! Lev nu!

2. Caisa Berntson
    Mar 28, 2019 @ 07:54:05

3. irisnilsson
    Mar 31, 2019 @ 20:04:59

Fantastiskt fina bilder!!

4. ingerhl
    Apr 01, 2019 @ 01:45:18

Caisa Berntson – Tack för dina inlägg! Som du vet, har jag redan hjälpt dig me Aloe Veran. Hoppas det blir bra!
    Dagen gör vi vårt bästa för att fånga! 🌷❤️🌷

5. ingerhl
    Apr 01, 2019 @ 01:53:27

Iris! Tack min vän! 🥰 Det var mycket bra väder för fotografering och vackra motiv. Inte lätt att välja bland 72 bilder 😄😂😄