Pont du Gard

Fredag den 11 april 2014

Dimman låg som ett mjölkvitt töcken över hela nejden och lättade först sent på förmiddagen. Därefter tog solen överhand och det blev en intensiv värme under resten av dagen.

Vi lämnade ställplatsen/parkeringsplatsen i Sommieres, för att åka till Pont du Gard, som vi besökte för flera år sedan. Vi befann oss i området Languedoc – Roussillon och omgavs överallt av stora vin- och fruktodlingar, där en hel del fruktträd fortfarande stod i blom. Det är vår och naturen har en skir grönska. Många buskar blommar, inte minst syrener och blåregn, som är vanliga här nere.

Efter att ha följt D403 mot Nimes och därefter N113 runt stadens centrum fortsatte vi i riktning mot Avignon. Snart var D6086 skyltat mot Pont du Gard.

Det finns två infarter till Pont du Gard, Rive Gauche och Rive Droit. Avgiften för en bil med 2-5 personer är 18€. Man tar en biljett i en automat vid infarten, betalar den i en annan automat vid informationen och sticker sedan in biljetten i ännu en annan automat vid utfarten. På den här västra sidan finns ett informationscenter, en butik och en servering. På den östra sidan finns förutom samma som ovan även ett museum och en stor biosalong, som visar en film om Pont du Gard.

Den här gången valde vi att åka in vid Rive Gauche, för att se den mäktiga akvedukten från den västra stranden. Den här drygt 2000-åriga akvedukten från romartiden är nog något av det mest imponerande man kan se från den här tidsåldern. Det 49 meter höga byggnadsverket har valvbågar i tre skikt. Via en kanal forslades vattnet från källorna i Uzés till Nimes.20140411 009 kopiera   20140412 041 kopiera

Vilka kunskaper de gamla romarna hade!

20140412 040 kopiera

20140412 039 kopiera

Vi ville gärna se filmen om Pont du Gard. För att komma över till den östra stranden, där biografen finns, måste man gå över akvedukten. Visserligen gick jag med mina stavar idag, men det är en bra bit att gå från akvedukten till biografen och därefter hela vägen tillbaka. Jag förklarade, att jag hade svårt att gå så långt. Den vänliga kvinnan i informationen skrev på vår biljett, så att vi skulle kunna åka över till den östra stranden. Annars var man tvungen att lösa en ny biljett. Allt förlöpte väl och tillsammans med ett par hundra skolbarn kunde vi se filmen.  🙂

Det är fin natur runt Pont du Gard, som inbjuder till strövtåg. Av och till har man underhållning av olika slag. Förra gången vi var här, hade man ”Bondens marknad” och akrobater av diverse slag underhöll.

20140411 002 kopiera

20140411 008 kopiera

20140411 007 kopiera

Vi fortsatte nu mot Uzes, där det skulle vara en bra marknad på lördagar. Av vännerna A. och J. hade Ingemar fått tips om staden. Astrid, vår navigator, visade oss genom ganska smala gator, utan att hitta en ställplats. Ingemar gick en rekogniseringstur, men till slut åkte vi tillbaka genom staden och hamnade på en stor parkeringsplan vid idrottsplats. På ett högre plan stod åtskilliga husvagnar och skåpbilar. Här bodde nog en del mer permanent.

Under kvällen pågick flera fotbollsmatcher. Det kom många bilar och det var en hel del folk i rörelse. Vi parkerade på den stora planen. Efter att ha ätit, lyssnade vi på en ljudbok, innan det var dags att sova. Jag hade lite svårt att somna, och läste ett par omgångar. Sedan somnade jag djupt.